Japanese ⁄ English

『線の気韻』

ほぼ1990年代の10年間は『線の気韻』というシリーズを描いていました。線は絵画の始まりの骨格を持っています。線によって世界は分けられ、関係を結び、新たな骨格として目の前に出現します。線を引くということは絵画ができるまさにその瞬間のリアリティーを具現することです。ここで考えた理想像は、線が特定のイメージに向かうのではなく、線そのものとして原初の衝動とともに立ち現れることです。これが『線の気韻』の考え方で、その後作品の題名が変わっても基本構造として生きています。

『土の記憶』

2000年代に入ると線に付随する様々な要素にも興味をそそられるようになりました。たとえば描きながら流れ落ちる絵の具の痕跡は魅力的です。ここでは紙の端切れや作品にならなかった部分を、制作中の作品の下に敷き絵の具の痕跡を受け止めて、それを数年後にコラージュで画面に戻すという制作方法をとりました。何年間かアトリエの床に堆積した絵の具の塊は、まるで地層のようにアトリエの記憶をとどめています。それと同時に岩絵の具は地球のどこかで掘り出された鉱物です。『土の記憶』は大地の記憶であり自分が制作してきた場所の記憶でもあります。

『線の形象』

最近の作品には『線の形象』という題名を付けています。これは描く行為を前面に出した『線の気韻』、また絵の具が作り出す自然な表情に寄り添った『土の記憶』とは少し違った方向性の作品です。同じところに様々な色彩の線を重ねることで、もとの線とは異なる大きな塊の新たな形象が生まれます。一瞥は塊になっているので面的に見えますが、意識としてはあくまで線の集積です。この形象は具体的なもののようであって、抽象的です。また抽象的ですが具体物にも見えます。このような両義性を持ったかたちが生まれる瞬間が表象の始まりであり絵画が立ち現れる瞬間と考えます。

「画材」について

紙を基底材として岩絵の具とそれに似た粒状性物質、水溶性の絵の具で描いています。岩絵の具の魅力のひとつはその出自がはっきりしていることです。岩絵の具のもとはどこかで産出した岩石であり、それを砕いて描画できるほどの大きさの粒子にそろえたものです。このことは文明が自然を搾取しその恩恵の上に成り立っていることを思い起こさせてくれます。もうひとつの魅力はその粒状性です。粒子がもっと粗くなれば、それは絵よりも岩石そのものを認識するようになり、逆に粒子が見えないほど細かくなれば写真のようにイメージそのものに近づいてゆきます。岩絵の具の粒子の大きさは物質とイメージのちょうど中間的な役割を持っていると言えます。
また、基底材の紙も出自がはっきりしているばかりでなく両義的な存在です。紙はキャンバスと違い素材自体を見せながら同時に空間になったり時間になったり様々なイメージに変容します。このことから紙も岩絵の具と同様に物質とイメージの中間的な存在であると言えます。私の制作はこれらの材料に依っています。

"Refinement of Lines"

In the 1990s, for almost 10 years, I created a series of paintings called "Refinement of Lines." Lines divide the world, make connections, and present us with new frameworks in our face. Drawing lines is meant to embody the reality of the moment of the work of painting becoming complete. The ideal here is not the lines going to a particular image, but the lines themselves appearing in front of us with the original impulse. This idea is what I called "Refinement of Lines," and it stood as a basic structure of the work during the period, however different the title of the work might be.

"Memory of Earth"

In the 2000s, I began to be interested in the various elements accompanying lines. For instance, the trace of dripping paints is very attractive. In this period, I placed scrap pieces of papers and fragments of paintings under the works I worked on, letting them receive the traces of dripping paints, and I let them go back to the screen of a piece of work by making a collage. Clods of paints accumulated on the floor of the studio are filled with the memory of the studio, like strata. At the same time, mineral pigments I use are the minerals dug out from earth itself in somewhere in the world. "Memory of Earth" is the memory of earth itself and the memory of the place I worked on.

"Shape of Lines"

In my recent works, I named them "Shape of Lines." This series of works differ from "Refinement of Lines," which emphasizes the act of drawing, or "Memory of Earth," which accompanies the natural expression that paints create. New lumps of shape emerge, that are different form the original lines, by piling up various colors of lines on the same spot. In a glance, it looks like a part of a surface, but it is intended to be a collection of lines. This shape appears definite, but is abstract. It also looks abstract but definite. This moment when a shape that is charged with ambiguity is born is, I consider, the beginning of symbolization, and the moment when a painting come to being.

Materials used for paintings

I use paper as a base material, and paints with mineral pigments and similar granulation materials, water-based paints. The attractiveness of mineral pigments is that its origin is clear. Mineral pigments are originally stones and rocks that are dug out somewhere, and are crushed into grains small enough to use as paints. This reminds us the fact that our civilization exploit nature, and we are here in the favor. Another attraction is its graininess. The rougher the grain is, the more we recognize the stones and rocks itself. On the other hand, the finer the grain becomes, almost to the point of not being able to see, the closer it becomes to a photograph. The size of grains in mineral pigments has a role just between materials and images.
Also, paper as the base material is clear in its origin but is ambiguous in its existence. Paper, unlike a canvas, shows itself as material, at the same time it changes into various images, becoming space or time. For this reason, like mineral pigments, it exists between materials and images. My works rely on these materials.